משרד הבריאות מזהיר מפני עטי אידוי המכילים נייס גאי

ממצאי בדיקת מגזין קנאביס מלפני כחודש מקבלים כעת אישוש גם ממשרד הבריאות: עטי האידוי הנפוצים מאוד בשוק השחור בישראל, הנדמים כמכילים קנאביס, מכילים בפועל "נייס גאי". היום המשרד פרסם אזהרה רשמית לציבור

בעקבות הכתבה שפורסמה במגזין קנאביס לפני כחודש ובה נחשף לראשונה כי עטי האידוי הנפוצים בשוק השחור בישראל מסוג ‘בולדוג’ ו’סנופ דוג’ ועוד, אינם מכילים מיצוי קנאביס כפי שהם נדמים להכיל, אלא קנבינואידים סינתטיים (‘נייס גאי’), מפרסם כעת משרד הבריאות אזהרה רשמית לציבור מפני השימוש בהם.

“משרד הבריאות מזהיר את הציבור מרכישת נוזלי סיגריות אלקטרוניות, המכילות סמים מסוכנים ממשפחת סמי ה’נייס גאי’, שזוהו במספר אריזות נוזלי אידוי לסיגריות אלקטרוניות תחת המותגים ‘Premium Vape’, ‘Snoop Dogg’ ו-‘The Bulldog’,” נכתב בהודעה. “חומרים אלו למילוי סיגריות אלקטרוניות, נמכרים ללא פיקוח ובניגוד לחוק בקיוסקים, באינטרנט ודרך הרשתות החברתיות.”

על פי הודעת משרד הבריאות, “במוצרים זוהו סמים ממשפחת סמי ‘נייס גאי’, שנקראים: ADB-BUTINACA ו-MDMB-4en-Pinaca. סמים אלו הם סמים סינתטיים המופקים במעבדה ונחשבים למסוכנים, חזקים וממכרים.”

מבדיקת מגזין קנאביס עולה כי הקנבינואיד הסינתטי MDMB-4en-Pinaca הוא חזק פי 4 מ-THC, בעוד הקנבינואיד הסינתטי ADB-BUTINACA הוא חזק פי 33.4(!) מ-THC. בנוסף, כמו רוב הקנבינואידים הסינתטיים, שניהם אגוניסטים מלאים של הרצפטורים הקנבינואידים, בניגוד ל-THC שהוא אגוניסט חלקי. זה אומר שהם מפעילים את הקולטנים הקנבינואידים בעוצמה מלאה, בניגוד ל-THC שמפעיל אותם רק בעוצמה חלקית. אגוניסטים מלאים של המערכת הקנבינואידית הוכחו כמסוכנים במיוחד.

מעניין לציין כי במחקר שפורסם בפברואר 2022 בכתב העת הבינלאומי למדיניות סמים, החוקרים מצאו את הקנבינואיד הסינתטי MDMB-4en-Pinaca, בדיוק אותו קנבינואיד סינתטי ספציפי שנמצא בעטי האידוי בארץ, ב-270 מוצרים שונים שנמכרו בתור קנאביס ב-8 מדינות שונות באירופה, בין היתר בצורת עטי אידוי נמכרו ככאלו שמכילים מיצוי קנאביס, בדיוק כמו בישראל. MDMB-4en-Pinaca היה גם הקנבינואיד הסינתטי הכי נפוץ בארה”ב בשנת 2021, כך לפי ה-DEA (מנהלה סמים האמריקאי).

על פניו, שני הקנבינואידים הסינתטיים הספציפיים הללו הם לכאורה גם חוקיים בארץ – או לפחות הם אינם מופיעים באופן מפורש בפקודת הסמים בישראל, אך בפקודה כן מופיעים קנבינואידים סינתטיים ישנים יותר שהם נגזרות קרובות שלהם, כך שתחת ‘חוק הנגזרות’, הם עשויים להיחשב כלא חוקיים גם כן.

עטי אידוי מסוג 'בולדוג' ו'סנופ דוג'
נייס גאי ולא קנאביס: עטי אידוי מסוג ‘בולדוג’ ו’סנופ דוג’ שנרכשו בשוק השחור בטלגרם ע”י מגזין קנאביס כדי לשלוח אותם לבדיקות מעבדה

כזכור, החשיפה במגזין קנאביס התבססה על תוצאות בדיקות מעבדה שנערכו ביוזמת המגזין וכן גם על ידי משטרת ישראל, ובהן נמצא כי עטי האידוי שהפכו לפופולריים במיוחד בשוק השחור בשנה האחרונה הם מוצר מזויף ומסוכן.

מאז הפרסום בחודש שעבר נראה שהסוחרים בעטים הללו עדכנו את עיצוב האריזות אולי בניסיון להטעות את קהל הצרכנים. כמו כן, מלבד שינוי העיצוב של המותגים הקיימים שהוזכרו גם בהודעת משרד הבריאות לעיל, נפוץ לאחרונה בשוק מותג עטי אידוי חדש בשם “קאלי קינג” (Cali King), שכרגע לא ידוע האם הוא מכיל נייס גאי או קנאביס – הדבר ייבדק בקרוב גם כן.

עוד נכתב בהודעת משרד הבריאות היום כי “סמי ה’נייס גאי’ גרמו למותם של צעירים ולאשפוזם של רבים אחרים. תופעות הלוואי והשפעות סמים אלו על המוח נחשבות לחזקות מאוד ונקשרות למגוון תופעות נפשיות וגופניות קשות, כמו פסיכוזה, הזיות, התקפי חרדה ופאניקה, דימום, בצקת מוחית, פגיעה כלייתית ופגיעה בלב.”

ד”ר רוני ברקוביץ, מנהל האגף לאכיפה ופיקוח במשרד הבריאות: “סמי הפיצוציות מסוכנים מאוד ועלולים לגרום למוות, ובטח כאשר הם נמכרים באופן מסווה, כך שהצרכן אינו יודע שהוא עלול לצרוך סם מסוכן”.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר